ریشه نما
تولید و عرضه انواع ریشه فرش، پرده و پرچم
مقالات ریشه نما
پیگیری سفارش

ریشه نما:

ریشه فرش چیست؟

هر آنچه که باید در مورد ریشه فرش بدانید

ریشه فرش چیست؟ ریشه فرش را با عنوان چله فرش می شناسند. چله فرش از مهمترین اجزای فرش های ماشینی و دستباف به شمار می رود. در واقع این قسمت را می توان از جمله مواردی دانست که خریداران نسبت به آن توجه ویژه ای نشان نمی دهند. فرش جزو آن دسته از کالاهای گران قیمتی بوده که چگونگی نگهداری از آن اهمیت ویژه ای دارد.

هر آنچه که باید در مورد ریشه فرش بدانید

چله فرش هم بخش مهمی از فرش بوده که باید به چگونگی نگهداری از آن توجه ویژه ای نمود. ریشه ها، نخ های کرم و سفید مانندی هستند که بافت آنها به اشکال مختلف (ساده، گره خورده، توری و زنجیره ای) است. ریشه ها در محافظت از فرش و افزایش طول عمر آن نقش مهمی را ایفا می کنند. جلوگیری از ساییده شدن و باز شدن بافت کلی فرش را می توان از مهمترین مزایای ریشه های فرش دانست. فرش ها، کالاهای نفیسی به شمار می روند. به همین دلیل باید روش های مختلفی را به کار برد تا طول عمر استفاده از فرش را افزایش داد.

اهمیت محافظت از ریشه فرش و آشنایی با کاربردهای آن

اکثر افراد اطلاعات چندانی در مورد ریشه های فرش ندارند. امکان خراب شدن ریشه های فرش به دلایل مختلف وجود دارد. از مهمترین دلایل زردی ریشه ها و پوسیدگی آنها می توان به روش های غیر استاندارد شستشو و عدم توجه به خشک کردن فرش اشاره نمود. البته امکان دارد به مرور زمان، ریشه های فرش پوسیده و زرد شوند. جهت جلوگیری از این مشکل باید به روش های مختلف محافظت از ریشه قالی توجه ویژه ای نمود. از جمله مهمترین روش ها جهت محافظت از ریشه یا چله فرش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اهمیت محافظت از ریشه فرش

  • ریشه زنی یا ریشه بافی: یکی از کارهایی که در کارخانجات قالی بافی انجام می شود، ریشه زنی است. البته این کار زمانی امکان پذیر است که فرش جهت شستشو و ترمیم به قالیشویی سپرده می شود. ریشه زنی جهت محافظت از فرش بوده و برای فرش های دستباف و ماشینی انجام می شود.
  • گره زدن ریشه ها: گره زدن ریشه ها، یک تکنیک جانبی دیگر بوده که توسط استاد رفوگر انجام می شود. گره ریشه فرش به مدل های مختلفی صورت می پذیرد. زیبایی ظاهری و افزایش چند برابری مقاومت و آراستگی همیشگی فرش از مهمترین مزایای گره زدن ریشه ها به شمار می روند.
  • کاور ریشه های فرش: کاور ریشه ها از جمله بهترین روش ها جهت محافظت از فرش به شمار می رود. این روش مانع عبور هوا بین ریشه ها شده و از نامنظم بودن همیشگی آنها جلوگیری می کند.
  • استفاده از چسب پهن: یکی دیگر از روش ها جهت محافظت از ریشه های فرش، استفاده از چسب پهن است. البته تا حد امکان بهتر است که از انجام این روش پرهیز نمایید. زیرا چسب فرش باعث مسدود شدن مسیر عبور هوا از بین ریشه ها می شود. همین امر به پاره شدن زود هنگام ریشه های فرش منجر خواهد شد.

کاربردهای ریشه فرش (ریشه تابلو فرش، ریشه حاشیه پرچم، ریشه بالشت) از جمله موضوعات مهمی بوده که نیاز است در مورد آنها توضیح مختصری داده شود. ریشه ها تنها جهت محافظت از فرش کاربرد ندارند. بلکه می توان از ریشه یا چله فرش در مواردی نظیر: حاشیه پرچم، تابلو فرش یا حتی بالش استفاده نمود. با انجام ریشه دوزی بر روی حاشیه پرچم، تابلو فرش یا بالشت می توان به خوبی از آنها نگهداری نمود.

آشنایی با جنس ریشه فرش

آشنایی با جنس ریشه فرش و هر آنچه که باید در اینباره بدانید

ریشه فرش دارای جنس های مختلفی است. به همین دلیل نیاز است قبل از خرید به این مورد مهم توجه ویژه ای داشته باشید. جنس های تشکیل دهنده ریشه فرش عبارتند از:

چله فرش از جنس ابریشم

ریشه فرش از جنس ابریشم در مقایسه با سایر جنس ها، دوام بسیار بالایی دارد. ابریشم را می توان جزو آن دسته از مواد اولیه ای دانست که بسیار ارزشمند است. از طرف دیگر ریشه های بافته شده از جنس ابریشم ظاهر و جلوه بسیار زیبایی به فرش خواهند بخشید. قابل ذکر است که از این جنس، فقط در تولید فرش های تمام ابریشم دستباف استفاده می شود. ابریشم مصنوعی در مقایسه با ابریشم طبیعی، دوام کمتری داشته و استفاده از آن در تولید فرش های دستبافت ماشینی بیشتر کاربرد دارد.

چله فرش از جنس پشم

از جنس پشم تنها در تولید ریشه فرش های دستباف استفاده می شود. ما به کار بردن پشم را در تولید فرش های ماشینی توصیه نمی کنیم. تنها دلیل آن را می توان به عدم همخوانی جنس پشم با طرح و نقش های فرش ماشینی، مربوط دانست.

چله فرش از جنس نخ معمولی

ریشه های فرش تشکیل شده از جنس نخ معمولی در مقایسه با سایر جنس ها از استحکام، دوام و زیبایی ظاهری برخوردار نیستند. استفاده از جنس نخ در تولید ریشه فرش های ماشینی و دستباف هیچ گونه محدودیتی نخواهد داشت.

تولید ریشه فرش آماده

امروزه شاهد پیشرفت های خیلی خوبی در صنعت فرش و قالی بافی بوده ایم. در واقع می توان گفت این پیشرفت در تمام قسمت ها از جمله: تولید ریشه آماده فرش، رخ داده است. ریشه آماده فرش را می توان دسته ای از انواع ریشه ها دانست که بیشتر در تولید فرش های ماشینی دستبافت مورد استفاده قرار می گیرد. ریشه های آماده، ریشه های از پیش درست شده ای بوده که از طرح های بسیار زیبایی برخوردار هستند. استفاده از این مدل ریشه های آماده، زیبایی و جذابیت خاصی را به ظاهر فرش می بخشند. جهت اطلاعات بیشتر باید بگوییم ریشه های آماده فرش به یک نوار مخصوص متصل است. این ریشه های آماده را می توان با استفاده از دستگاه های مخصوص به قسمت های لبه فرش وصل کرد. اگر ریشه های فرش شما به هر نحوی پوسیده یا خراب شده است، می توانید از ریشه های آماده استفاده نمایید. خرید ریشه فرش به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه های معتبر امکان پذیر است.

نتیجه گیری

ریشه فرش از جمله مهمترین قسمت های فرش (دستباف و ماشینی) به شمار می رود. وجود ریشه باعث زیباتر شدن ظاهر فرش خواهد شد. در این میان، روش های مختلفی وجود داشته که می توان از آنها جهت محافظت از ریشه ها استفاده نمود. در این مقاله سعی نموده ایم تا اطلاعات جامعی در مورد ریشه های فرش و هر آنچه که باید در این زمینه بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

مقالات مرتبط

هیچ داده ای یافت نشد
logo site
ارتباط با ریشه نما

برای پیام در واتساپ یا مشاهده صفحه اینستاگرام ما
با فیلتر شکن روشن روی دکمه ها کلیک کنید.