ریشه نما
تولید و عرضه انواع ریشه فرش، پرده و پرچم
مقالات ریشه نما
پیگیری سفارش

ریشه نما:

تفاوت ریشه فرش ماشینی با فرش دستبافت

همه چیز در مورد ریشه فرش ماشینی و ریشه فرش دستبافت

فرش، یکی از تاثیرگذارترین عناصر در چیدمان منزل شماست و بی شک نمی‌توان منکر نقش فرش در طراحی دکوراسیون داخلی منزل شد. بنابراین در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت ریشه فرش ماشینی و دستبافت بپردازیم و این دو نوع فرش را از تمام جنبه ها بررسی کنیم. اگر قصد خرید فرش دارید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

همانطور که در ابتدا ذکر شد، انتخاب فرش تاثیر مهمی در تغییر فضای شما دارد، بنابراین در انتخاب فرش باید به نکات مهمی توجه کنید. یکی از دلایل اهمیت انتخاب فرش،  استفاده طولانی مدت از آن است. شما معمولا تا مدت زیادی از یک فرش استفاده خواهید کرد و معمولا این انتخاب دائمی و یا دراز مدت می باشد، به همین منظور انتخاب درست فرش باعث زیبایی فضای منزل و یا محل شما میشود و بالعکس انتخاب نادرست، ممکن است  علاوه بر از بین بردن زیبایی ظاهری محل مورد نظر شما، تناسب دکوراسیون و سایر اسباب منزل را نیز بهم بزند. در انتخاب فرش مناسب عوامل مختلفی از جمله اندازه محیط شما، نوع کاربری فضا، سبک زندگی، جنس فرش، ریشه فرش و… تأثیرگذار هستند.

ریشه فرش

ریشه فرش ماشینی و دستبافت

 

چله فرش

 

نام دیگر ریشه فرش، چله فرش می باشد. یکی از مهم ترین قسمت های فرش، ریشه آن است.  این در حالی است که کمتر کسی به این موضوع توجه می‌کند. ریشه های فرش به قسمت های پایانی بافت فرش گفته می‌شود، معمولا ریشه ها به صورت نخ های سفید و یا رنگی هستند که به روش های مختلف گره به یکدیگر متصل شده اند. وظیفه ریشه فرش جلوگیری از باز شدن بافت فرش می باشد. در ادامه به بررسی انواع ریشه فرش ماشینی و دستبافت خواهیم پرداخت.

ریشه های فرش، معمولا بیشتر در معرض خراب شدن و پوسیدگی هستند و از آنجایی که فرش جزو کالاهای لوکس و گران قیمت محسوب می‌شود، انتخاب ریشه فرش باکیفیت در عمر فرش تاثیر گذار است و یکی از نکات مهمی است که در خرید فرش باید به آن دقت کرد. از عواملی که باعث آسیب به ریشه فرش می‌شود می‌توان به روش نادرست شستشوی فرش، خشک نکردن فرش، راه رفتن بیش از حد روی این قسمت و… اشاره‌ کرد. اما راهکار چیست؟ معمولا روش های مختلفی برای محافظت از ریشه ی فرش ها وجود دارد که در مورد فرش های دستبافت و ماشینی متفاوت است. از روش های محافظت از ریشه فرش ها می‌توان به ریشه دوزی، استفاده از کاور ریشه، ریشه بافی، گره زنی ریشه و… اشاره‌ کرد. اما آیا تفاوتی میان ریشه فرش ماشینی و دستبافت وجود دارد؟

ریشه فرش

ریشه فرش ماشینی و دستبافت

 

تفاوت ریشه‌ فرش ماشینی و فرش دستبافت

همانطور که از نامشان مشخص است، تفاوت فرش ماشینی و دستبافت کاملا برای همه افراد مشهود می باشد. فرش های ماشینی توسط ماشین های مخصوص بافته می‌شود و دستگاه بافت ریشه فرش ماشینی کاملا متفاوت میباشد. علاوه بر آن به نسبت فرش های دستبافت از کیفیت پایین تری نیز برخوردار می‌باشند‌. در واقع یکی از بزرگ ترین تفاوت های میان این دو نوع فرش، جنس مواد بکار رفته در بافت آنها می باشد.  علاوه بر آن فرش های ماشینی معمولا محدودیت بیشتری در طرح و رنگ دارند، این در حالی است که تعداد رنگ ها و طرح های فرش های دستبافت بی شمار می باشد. معمولا جنس فرش های دستبافت، ابریشم طبیعی، کرک، پشم و مرینوس می باشد و جنس فرش های ماشینی، ابریشم مصنوعی و یا اکریلیک می باشد.

معمولا جنس ریشه های فرش ماشینی از نخ های معمولی و یا ابریشم مصنوعی می باشد و در مقابل، جنس ریشه ی فرش های دستبافت، ابریشم اصل می باشد. در واقع تفاوت ریشه فرش ماشینی و فرش دستبافت کاملا در ظاهر مشهود می باشد و شما با نگاه کردن می‌توانید تشخیص دهید که جنس ریشه از نخ معمولی است یا ابریشم اصل.

استفاده از نخ های معمولی در ریشه فرش های ماشینی، باعث می‌شود تا استحکام لازم را نداشته باشد و نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشد. علاوه بر آن، این نوع ریشه های فرش، زیبایی کمتری نسبت به ریشه های ابریشم و پشمی دارند.

متریال ویژه

یکی دیگر از متریالی که در ریشه فرش های ماشینی به کار می رود، ابریشم مصنوعی می باشد. ابریشم مصنوعی به نسبت نخ های معمولی از کیفیت بالاتر و زیبایی بیشتری برخوردار می باشد و معمولا در فرش های ماشینی لوکس به کار می‌رود، البته همچنان با ابریشم اصل تفاوت بسیاری دارد.

ریشه هایی از جنس پشم، تنها مختص به فرش های دستبافت می باشد و در ظاهر با فرش های ماشینی همخوانی ندارد. بنابراین در بافت ریشه ی فرش های دستبافت، از ابریشم اصل و پشم استفاده می‌شود که مقاومت فوق العاده بالایی دارند و زیبایی دو چندانی را به ظاهر فرش می‌بخشد.

ریشه دستبافت

                                                                                    ریشه فرش ماشینی و دستبافت

 

شیوه های نگهداری از ریشه فرش ماشینی و فرش دستبافت

نحوه نگهداری از ریشه فرش ماشینی و دستبافت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد، زیرا ریشه ی فرش ها بیشتر از سایز قسمت های فرش در معرض آسیب و پوسیدگی قرار دارند و از آنجایی که ریشه فرش، قسمت پایانی بافت فرش می باشد، بنابراین در عمر فرش نیز تاثیر گذار می باشد و باید در نگهداری آن دقت کرد. اما چگونه می‌توان از ریشه فرش ها مراقبت کرد؟

یکی از متداول ترین روش های مراقبت از ریشه فرش ها، استفاده از کاور ریشه می باشد.  کاور های ریشه، جنس های مختلفی دارند، اما بهترین نوع آنها، کاور های توری می باشد که باعث گردش هوا و جلوگیری از پوسیدگی ریشه ها می‌شود. در مقابل، کاور های پلاستیکی و چسبی اصلا پیشنهادهای مناسبی نیستند و باعث کنده شدن ریشه ها، هنگام تعویض کاور می‌شوند.

از مزایای کاور های ریشه فرش می‌توان به در دسترس بودن، قیمت مناسب، منظم کردن ریشه های فرش، جلوگیری از پوسیدگی و آلودگی و… اشاره‌ کرد.

یکی دیگر از روش های محافظت از ریشه فرش، گره زدن ریشه های فرش می باشد. این روش مانع باز شدن بافت فرش می‌شود‌. برای این کار شما میتوانید از گره های زنجیره ای، دو گره و گره نخودی استفاده کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده، برای بالابردن عمر فرش و جلوگیری از پوسیدگی باید در شستشوی فرش و ریشه ها، دقت کنید. برخی از افراد به اشتباه از وایتکس و یا سولفید در شست و شوی ریشه فرش ها استفاده می‌کنند که باعث پوسيدگي و كاهش عمر فرش می‌شود. در واقع بهترین راه شست و شوی ریشه فرش، استفاده از شامپوی فرش و آب ولرم می باشد.

 

مقالات مرتبط

هیچ داده ای یافت نشد
logo site
ارتباط با ریشه نما

برای پیام در واتساپ یا مشاهده صفحه اینستاگرام ما
با فیلتر شکن روشن روی دکمه ها کلیک کنید.