ریشه نما
تولید و عرضه انواع ریشه فرش، پرده و پرچم
مقالات ریشه نما
پیگیری سفارش

ریشه نما:

تعمیر و دوخت ریشه فرش

تعمیر ریشه فرش همان رفوگری فرش بوده که به منظور برطرف کردن عیوب آن انجام می شود. همانطور که می دانیم ریشه جزو مهمترین قسمت های فرش به شمار می رود. وجود ریشه ها باعث مستحکم ماندن فرش خواهند شد. عوامل مختلفی وجود داشته که باعث خراب شدن و پوسیدگی زودهنگام ریشه فرش می شوند. با انجام یک سری اقدامات مهم که در ادامه مقاله به آنها اشاره می کنیم، می توانید به موقع از پوسیدگی ریشه های فرش جلوگیری نمایید.

تعمیر و دوخت ریشه فرش

دلایل انجام تعمیر ریشه فرش

تعمیر ریشه فرش به چه دلیلی انجام می شود؟

تعمیر ریشه فرش از جمله مهمترین اقداماتی بوده که باید جهت حفظ سلامتی فرش انجام شود. اگر ریشه ها دچار پوسیدگی یا آسیب شوند، کل بافت فرش تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. تعمیر فرش، بهترین روش جهت بازسازی و نوسازی ریشه های آسیب دیده است که باید توسط افراد متخصص انجام شود. فرد متخصص این کار را با استفاده از الیاف محکم و سفت کردن آن در آخرین ردیف گره های فرش، انجام می دهد.

با تعمیر ریشه ها، تار و پود فرش منسجم تر شده و از خرابی زودهنگام آن جلوگیری می شود. تعمیر ریشه فرش در واقع نوعی ریشه دوزی فرش است. این کار با جدا شدن ریشه های قبلی و بافتن ریشه های جدید در محل مورد نظر، انجام خواهد شد.

آیا تعمیر ریشه فرش را می توان در منزل انجام داد؟

رفوگری فرش جزو آن دسته از اقداماتی است که باید توسط افراد خبره انجام شود. در صورت انجام این کار توسط افراد غیر متخصص، امکان پارگی زودهنگام فرش وجود خواهد داشت. شما می توانید تعمیر ریشه فرش را به قالیشویی های معتبر در شهر تان بسپارید. به هنگام سپردن فرش به قالیشویی می توانید از آنها بخواهید که کار تعمیر و ترمیم ریشه های فرش را برایتان انجام دهند. البته بهتر است این کار را به قالیشویی هایی بسپارید که به صورت تخصصی، خدمات تعمیر فرش را انجام می دهند. توصیه ما به شما این است که قبل از انجام این کار، فرش را شسته و سپس جهت رفوگری در اختیار قالیشویی قرار دهید.

هر آنچه که نیاز است در مورد تعمیر ریشه فرش بدانید

تعمیر ریشه فرش و نکات مهمی که باید در این مورد بدانید

تعویض ریشه فرش یکی از مهمترین اقداماتی است که در کارخانه های قالیشویی انجام می شود. ریشه های فرش دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند. شما می توانید این تفاوت را در فرش های ماشینی و دستباف به خوبی مشاهده نمایید. دوخت ریشه های فرش ماشینی توسط دستگاه انجام می شود. عوامل مختلفی نظیر: شستشوی غلط، رطوبت، نور مستقیم خورشید، استفاده از مواد شوینده نامناسب می توانند باعث پوسیدگی و از بین رفتن ریشه های فرش شوند. ریشه زنی یکی از بهترین اقداماتی است که باید جهت ترمیم ریشه های آسیب دیده فرش انجام شود. ریشه زنی هم در فرش های ماشینی و هم در فرش های دستباف انجام خواهد شد. اما فرایند اجرایی این دو روش، کاملا متفاوت است. از جمله مهمترین مزایای ریشه زنی فرش های دستباف و ماشینی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • منسجم شدن الیاف و بافت های فرش
  • صرفه جویی در هزینه ها و عدم نیاز به خرید فرش جدید
  • زیبا نشان دادن ظاهر فرش
  • افزایش طول عمر و دوام بسیار بالای فرش
  • جلوگیری از صدمه دیدن بخش های دیگر فرش

آشنایی با روش های تعمیر ریشه فرش

تعمیر ریشه فرش چگونه هست؟ شاید برایتان جای سوال باشد که فرایند رفوگری فرش به چه نحوی انجام می شود. جهت پاسخگویی به این سوال باید بگوییم که فرایند تعمیر ریشه ها در فرش های ماشینی یا دستباف متفاوت می باشد. تعمیر ریشه های فرش ماشینی با دستگاه و فرش های دستباف ایرانی گران قیمت با دست انجام می شود. جهت اطلاعات بیشتر شما عزیزان در ادامه به روش های تعمیر ریشه های فرش دستباف اشاره می کنیم:

تعمیر ریشه های فرش دستباف؛ روش مغزی

در این روش به یک تخته چوب نیاز خواهید داشت. میخ ها باید در فاصله یکسان از همدیگر بر روی تخته، کوبیده شوند. سپس قسمت آسیب دیده فرش باید رو به روی میخ های موجود بر روی تخته قرار گیرد. نخ چله، نخی است که جهت ترمیم ریشه های فرش مورد استفاده قرار می گیرد. نخ مورد نیاز جهت ترمیم از ابتدای تخته به میخ، گرفته زده می شود. استفاده از 4 الی 5 نخ چله جهت گره زدن دور میخ ها ضروری می باشد. این کار باید تا انتهای آسیب دیدگی فرش انجام شود. در نهایت، استادکار نخ ها را با قیچی می برد. اگر این کار توسط یک فرد متخصص انجام شود، اثری از ترمیم در ظاهر فرش وجود نخواهد داشت.

آشنایی با روش های تعمیر ریشه فرش

تعمیر ریشه های فرش دستباف؛ روش بطلمه:

روش دیگری که جهت دوخت ریشه فرش انجام می شود، روش بطلمه نام دارد. در این روش از نخ بطلمه جهت ترمیم استفاده می شود. نخ بطلمه، نخی است که باعث اتصال نخ چله به فرش اصلی می شود. جهت انجام این کار استادکار، نخ بطلمه را به صورت یک لایه وارد سوراخ سوزن می کند. سپس نخ را از ردیف های آخر از فروش عبور می دهد. این کار باید تا آخرین قسمت آسیب دیدگی انجام شود. نیاز است که این کار از انتها تا ابتدای قسمت های آسیب دیده، مجددا تکرار شود. در نهایت، نخ ها باید با قیچی بریده و به مانند ریشه های اصلی فرش گره زده شوند. هزینه ترمیم و رفوگری فرش به میزان آسیب یا پوسیدگی آن بستگی دارد. اما می توان گفت که هزینه تعمیر ریشه های فرش دستباف در مقایسه با فرش های ماشینی، گران تر خواهد بود.

نتیجه گیری

تعمیر ریشه فرش یکی از مهمترین اقداماتی است که جهت طول عمر بیشتر فرش باید انجام شود. فرش جزو مهمترین وسایل منزل بوده که باید از آن به خوبی نگهداری نمود. عوامل مختلفی وجود داشته که می توانند باعث آسیب و پوسیدگی فرش شوند. ریشه را می توان مهمترین قسمت فرش دانست که هر گونه پوسیدگی و خراب شدن آن باعث آسیب سایر بخش های فرش خواهد شد. روش های مختلفی وجود داشته که می توانید از پوسیدگی زودهنگام ریشه های فرش جلوگیری نمایید. در این مقاله به مهمترین نکات در زمینه تعمیر ریشه فرش اشاره نموده ایم. امیدواریم که در این زمینه اطلاعات جامع و کاملی را در اختیارتان قرار داده باشیم.

ریشه نما

مقالات مرتبط

هیچ داده ای یافت نشد
logo site
ارتباط با ریشه نما

برای پیام در واتساپ یا مشاهده صفحه اینستاگرام ما
با فیلتر شکن روشن روی دکمه ها کلیک کنید.