ریشه نما
تولید و عرضه انواع ریشه فرش، پرده و پرچم
مقالات ریشه نما
پیگیری سفارش

ریشه نما:

بهترین روش نگهداری و محافظت ریشه فرش

اهمیت محافظت از ریشه فرش

تاریخچه فرش ایرانی به هزاران سال پیش باز می‌گردد. ایران مهد شکوفایی صنعت فرش در جهان میباشد و هنر و فرهنگ ایران از گذشته در صنعت فرش جلوه گر بوده است. در این مقاله سعی داریم به اهمیت فرش، روش های محافظت از ریشه فرش و… بپردازیم.

شواهد بیانگر آن است که صنعت فرش و قالی بافی از آسیا آغاز شده است . در واقع این صنعت به قدری در ایران پیشرفته بود که سایر کشور ها از طرح و نقش های فرش های ایرانی الگو می‌گرفتند.  یکی از با قدمت ترین فرش های ایرانی، فرش پازیریک میباشد که مربوط به دوره هخامنش می‌باشد. معمولا اغلب فرش های قدیمی از ابریشم اصل و یا پشم گوسفند و بز بافته می‌شدند و به نسبت فرش های کنونی از کیفیت و طول عمر بالاتری برخوردار بودند. تاریخچه فرش های ماشینی در ایران به تقریبا ۴۵ سال پیش بازمیگردد. اما  صنعت فرش ماشینی مدام در حال پیشرفت میباشد و کیفیت فرش های ماشینی کنونی با آن زمان قابل مقایسه نیست، زیرا ما توانسته ایم با تولید دستگاه های مخصوص، به سطح بالاتری از کیفیت تولید دست پیدا کنیم.

انواع فرش

فرش ها به دو دسته فرش های دستبافت و فرش های ماشینی تقسیم می‌شوند. این دو نوع فرش از لحاظ مشخصات ظاهری، طرح و نقشه، پود و شیرازه و ریشه فرش، با یکدیگر متفاوت می‌باشند.

همانطور که از نامشان پیداست، فرش های دستبافت به وسیله دست و با استفاده از نخ های طبیعی بافته می‌شوند. از آنجایی که فرش های دستبافت از مرغوب ترین و با کیفیت ترین ابریشم و نخ ها بافته می‌شوند، هیچگونه حساسیتی به وجود نمی آوردند و عمر بسیار طولانی دارند. ریشه فرش های دستبافت، معمولا از همان جنس خود فرش( ابریشم اصل، پشم و…) می باشد و توسط رفوگر های حرفه ای بافته می‌شود.

فرش های ماشینی، توسط دستگاه و ماشین های مخصوص و با الیاف مصنوعی از جمله نخ های اکریلیک، ویسکوز، پلی استر، بی اس اف و… بافته می‌شوند.  تنوع این فرش ها بسیار بالاست و در جنس های و طرح های مختلف در بازار موجود می‌باشد و شما میتوانید با توجه به بودجه خود، فرش مورد نظر خود را پیدا کرده و خریداری کنید.

یکی دیگر از تفاوت های میان فرش دستبافت و ماشینی، نحوه شست و شوی آنها می باشد. برخلاف فرش های دستبافت که نیازمند دقت زیادی حین شست و شو میباشد، فرش های ماشینی حین شست و شو آسیب کمتری می‌بینند  و نیاز به تبحر خاصی ندارند.

ریشه فرش

محافظت از ریشه فرش

ریشه فرش

مهم ترین قسمت فرش، ریشه آن است، این در حالی است که کمتر کسی از میزان اهمیت ریشه فرش مطلع می باشد. ریشه ها انواع مختلفی دارند . از انواع ریشه ها می‌توان به ریشه های ساده، توری، گره دار و حلقه ای اشاره کرد. ریشه های فرش بیشتر از سایر قسمت های فرش در معرض آسیب، پوسیدگی و خرابی قرار دارند. بنابراین باید با بهترین روش های نگهداری و محافظت ریشه فرش آشنا شویم، زیرا از آنجایی که ریشه فرش وظیفه جلوگیری از باز شدن تار و پود فرش را برعهده دارد، بنابراین محافظت از ریشه فرش از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

ریشه فرش

محافظت از ریشه فرش

چرا باید از ریشه های فرش محافظت کنیم؟

از آنجایی که فرش، جزو کالاهای پرکاربرد محسوب می‌شود و مدام در معرض آلودگی و رفت و آمد می باشد، بنابراین بیشتر از سایر وسایل منزل، فرسوده و آلوده می‌شود. به همین منظور بسیاری از افراد بر خلاف میل باطنی خود، فرش های تیره انتخاب می‌کنند، اما ریشه های فرش همچنان در معرض آلودگی و پوسیدگی قرار دارند.

یکی از مهم ترین دلایل محافظت از ریشه فرش، جلوگیری از آسیب به بدنه فرش میباشد. آسیب دیدن ریشه فرش، خراب شدن بدنه فرش را به دنبال دارد و بالعکس محافظت از ریشه فرش، باعث بالا رفتن طول عمر فرش شما می‌شود. علاوه بر آن، کثیف شدن ریشه های فرش و تغییر رنگ آنها، جلوه بدی به محل شما می‌دهد و حتی تا حد زیادی زیبایی فرش را هم از بین می‌برد. تمیز کردن مداوم ریشه ها و یا خطا در محافظت از فرش (چسباندن چسب و…) باعث می‌شود ریشه های فرش پوسيده و یا کنده شوند و شما نیاز به ریشه دوزی مجدد داشته باشید.

روش های نگهداری ریشه فرش

برای محافظت از ریشه فرش، بهتر است تمام باید ها و نبایدهای  را بدانیم.

بسیاری از افراد به اشتباه از چسب های پهن برای محافظت از ریشه فرش استفاده می‌کنند. این راه حل کاملا اشتباه می باشد، زیرا این چسب ها قابلیت چسبندگی خود را از دست می دهند و ناچاراً باید مرتب آنها را تعویض کنید و در هر بار تعویض چسب، نخ های زیادی از ریشه فرش کنده می‌شود و به مرور ریشه فرش را از بین می‌برد. علاوه بر آن، معمولا چسب ها روی ریشه فرش باقی می‌مانند و با شست و شو هم به صورت کامل از بین نمی‌روند، از این رو مواد شیمیایی داخل چسب، باعث آسیب به ریشه فرش می‌شود.

در واقع یکی از بهترین روش های نگهداری و محافظت ریشه فرش، استفاده از کاور ریشه فرش می باشد. کاور های ریشه فرش  بدون هیچ آسیبی باعث حفظ رنگ اولیه ریشه فرش می‌شوند و مانع نفوذ رطوبت و در نتیجه پوسیدگی می‌شوند. خرید کاور ریشه فرش بسیار مقرون به صرفه می‌باشد و شما را از هزینه ترمیم و ریشه دوزی دوباره بی نیاز می‌کند. کاورهای ریشه فرش در انواع مختلف جاجیمی، توری، نایلونی و… موجود می‌باشند و شما میتوانید با توجه به نیاز خود اقدام به خرید کاور ریشه فرش کنید.

یکی دیگر از اقدامات لازم در زمینه   از ریشه فرش، گره زدن ریشه هاست. گره زدن و یا بافت ریشه فرش باعث افزایش زیبایی فرش می‌شود و نظر بیننده را به خود جلب می‌کند. علاوه بر آن این کار باعث می‌شود ریشه ها با نظم خاصی کنار یکدیگر قرار بگیرند و از بی نظمی ریشه ها جلوگیری می‌شود.

نکات شستشوی ریشه فرش

یکی از مهم ترین نکات محافظت از ریشه فرش، توجه در هنگام شست و شو می‌باشد. در ادامه به بررسی برخی از نکات شستشوی ریشه فرش خواهیم پرداخت.

  • اگر لک و کثیفی ها زیاد است، بهتر است شست و شو را به قالیشویی ها بسپارید تا از آسیب ندیدن فرش مطمئن باشید.
  • از مواد شوینده مخصوص مثل شامپو فرش ها استفاده کنید و از استفاده از شوینده‌های اسیدی، بپرهیزید.
  • آب داغ باعث آسیب به تار و پود فرش می‌شود، بنابراین از آب ولرم استفاده کنید.
  • ریشه فرش باید ابتدا آبگیری شده و سپس با حوله های نخی تا خشک شدن کامل پوشانده شوند.
  • بهترین محل برای شست و شوی ریشه فرش، سطوح سخت و شیب دار هستند.

    ریشه فرش
    محافظت از ریشه فرش

    برای بهره مندی از اطلاعات بیشتر حساب ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

مقالات مرتبط

هیچ داده ای یافت نشد
logo site
ارتباط با ریشه نما

برای پیام در واتساپ یا مشاهده صفحه اینستاگرام ما
با فیلتر شکن روشن روی دکمه ها کلیک کنید.